sman

Alla inlägg under februari 2019

Av Maria Nilsson - 24 februari 2019 19:46

Då har jag sytt mitt första babynest till mitt första barnbarn. Hittade ett gratis mönster på en syblogg som heter Din morsa: http://blogg.dinmorsadesign.se/2015/04/sa-syr-du-ditt-eget-babynest-monster.html?m=1
Valde tyg och färger något neutralt, kanske lite tösaktigt men tyckte nog att det passar båda kön.
Sedan gillar jag ju vimplar så jag köpte lite extra tyg plus ett mönster till för att bryta av lite.

Babynest skapar en ombonad, varm och trygg miljö som liknar livmodern. Jag tycker också de är jättefina. Sådana fanns inte när mina barn var små. Självklart finns det säkert risker med dom också, viktigt att tänka på.
Tyget är tvättat och jag sydde ett litet skydd att ha under huvudet, som lätt kan tas bort och tvättad.

Av Maria Nilsson - 17 februari 2019 15:42

Sista veckan i januari åkte jag på en träningsresa till Kanierieön Fuerteventura. Den arrangerades av Friskis och svettis tillsammans med Apollo. Valde Friskis då jag är medlem där sedan ca 20 år sedan och jag kan deras koncept. Har inte ångrat mig en sekund, det var verkligen så som jag tänkt mig fast ändå lite bättre pga att jag hade en kompis där och hennes svägerska. Varje dag började med antigen en promenad eller yoga, sedan fanns många träningspass att välja på under hela dagen, så man fick lägga upp sitt dagsschema själv. En dag var det vandring /jogging till andra sidan ön. Vädret var perfekt för att fysträna i, ca 20 grader. Passade på att prova på några nya pass som jag nu har provat här hemma. Resan var en riktig energiboost, och jag hoppas verkligen inte det är min sista träningsresa. Lägger upp länk till resan och bilder. 

Dreamteam på Kanarieöarna

             

             

       

Av Maria Nilsson - 8 februari 2019 18:46

FAMILJEN

Stora händelsen i famljen står största dottern för då hon tog högeskoleexamen i juni och kan nu titulera sig förskollärare. Fick jobb direkt och flyttade då från göteborg till en andra handslägenhet här i Borås. Pojkvännen bor kvar i Göteborg men jobbar i Borås så de har pendlat en del under året. Roligast är att de blev gravida i slutet av året och väntar nu tillökning i juni. Så under julledigheten blev det klart att de vill hyra vårt andra hus. Så planering startades på renovering av köket som ej var i användningsbart skick. 

Lilla dottern har fortsatt sin utbildning och det har gått upp och ned. Var med och startade ett företag som vann en tävling så de får låna en lokal att vara i när där de arbetar fram sitt dataspel. De deltog i en stor spelmässa i Skövde där de presenterade sitt dataspel. Jag följer detta med stort intresse och just nu håller de på att ändra mycket i spelet så det blir enklare på alla nivåer.

Min man och jag har njutit av att bo själva, och hittat en härlig lunk både i vardagen och på helgerna. Jag började en kurs i yoga och är helt såld i detta sätt att leva och röra sig. Kroppen har blivit mycket mjukare och rörligare, och jag har funnit ett sätt att ta fokusera när jag behöver det. Helt fantastiskt. 


HUNDEN

Han har blivit en sällskapshund och bara umgås med oss. Vi har inte ens tänkt på att tävla knappt, och det mår vi väldigt gott med. Han går fortfarande på dagis men har varit hemma en dag i veckan då jag jobbar kort dag. Vi går promenader, det blir mycket nosarbete och lite positionsträning och allt bara för nöjes skull. Före jul fick han ont i ryggmuskelatur så det är fortfarande rehabbehandling för det och vissa riktlinjer vi måste förhålla oss till. Han böjar bli gammal nu det är tydligt. 

 

SEMESTER OCH FESTER

I maj hade vi FN-träff i Hofors. Jag flög till Stockholm Arlanda och där träffa jag Inger och vi hyrde en bil som tog oss till lilla samhället Hofors. Vi hade en fantastisk helg med alla yxor och ett fantastiskt sommarväder. Alla vi som delade barack var där och det kändes bra. Det var mat och dryck som vanligt och en utflykt till en gammal koppargruva som är nedlagd för länge sedan. Vi hade stället helt för oss själva och njöt av sol, bad och prata roliga minnen. 

       

Min man och jag åkte till Marstrand några dagar och sedan var vi i Varberg och sov över en natt. Vi gjorde flera dagsturer dit då det var en så varm sommar och helt underbart att bada i havet.  


HANTVERK

Har haft sticknoja på sjalar flera månader i sommar. Och det har varit så roligt att anväda dessa i vinter ska sägas. Flera olika modeller och färger har jag gjort och sedan har det blivit några par vantar också. Är så nöjd med alla verk. 

Köpt mig två stickböcker och skaffat mig mycket inspiration via Insagram och börjat lyssna på stickbloggar. Det finns så mycket fint att göra, och så mycket fina kvalitétsgarner. 

               

PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards