sman

Alla inlägg under januari 2018

Av Maria Nilsson - 6 januari 2018 18:21

FAMILJEN

Under vårterminen hjälper jag minsta dottern Sara att hitta något vettigt att göra på dagarna, men lyckas väl sådär. Det slutatde med att hon gick en kurs på Komvux och en på vuxenpsykiatrin. Sedan låg fokus på att söka till Skövde högskola och börja där på höstterminen. Och det lyckades, hon kom in och flyttade dit. Fick en liten studentlägenhet och vi hjälpte henne med flytten. Vilket lyft för Sara och vad hon utvecklas, wow säger jag bara. Så viktigt att få leva sitt eget liv och komma ifrån sina föräldrar. Sedan får hon lite stöd och hjälp av oss via Skype, vilket är fantastikt bra kommunikationshjälpmedel. Köpte sig två tamråttor som hon pysslor om och sköter, vilka också är mycket sällskapliga.  


                 


 


Den stora dottern fortsätter sina studier och har nu bara en termin kvar. Jag är så glad över att de vill studera och skaffa sig ett yrke, och bli självständiga kvinnor. 


 


Maken och jag har sedan augusti bott själva här tillsamman med vår hund och det känns bra, livet är lite enklare om man säger så  .


HUNDEN

Zelvin fyllde 10 år i september och han börjar faktiskt åldras något och lever med sin Hypotyior och några krämpor. Har emellan åt ont i rygg och ljumskar. Så under året som gått har våra aktiviteter långsamt men säkert gått över från tävlingsträning och tävling till friskvård. Det är simning, massage och ultraljud och sedan lägger vi till viss rörelseträning som friskvård. Tog beslutet att sluta med lydnadsträning och tävlar nu bara på med HTM och TTM. Tävlade i HTM klass 3 på våren och fick godkänt poängmässigt trots att det blev en del improvisation då vi inte var i mål med vårt program riktigt. Sedan har jag inte lyckats hitta tillbaka till glädjen att träna hund då jag hela tiden ska ha koll på om han mår bra eller har ont. Tävlandet känns helt oviktigt faktiskt. Vi har lärt oss mera om Nosework och aktiverar oss med det, jättekul och bra lätt aktivitet att göra hemma både inne och ute. 

Vi tävlade TTM också samma tävlingstillfälle och då tillsammans med nya teammedlemmen Amie 1,5 år då. Det gick över förväntan faktiskt, och vi fick riktigt bra kritik. Sedan på hösten kom en inbjudan till SM i TTM, det visade sig att vi kvalat in på de två tävlingar vi gjort under året. Men vi tackade nej pga att Amie är så liten och inte känns riktigt klar för att tävla i SM. Vi satasr på 2018 istället.

             


SEMESTER

Några dagar i Idre i mars jag och maken själva, bor på Pernilla Vibergs hotell. Vilken resa, så bra och härligt vi hade det. Janne provade längdskidåkning för första gången sedan han var liten, men han fastnade väl inte speciellet för det tyvärr. Det är slalom som gäller för honom. Jag gillar ju båda skidsporterna.

På sommarsemestern åkte vi till Varber, Sälen och Hamburgsund. På hösten åker vi till Varberg igen och bor på hotell Havanna med alla våra vänner, mycket trevligt. 

                


FYSTRÄNING

Jag har länge försökt hitta någon fysträning som passar och lockar mig att träna. Jag mår inte bra av att inte ha någon fysträning att gå till. Får ont i axlar, nacke, händer och fötter. Så under hösten hittade jag Yoga. Vilket lyft för mig själv och min hälsa, jag mår så bra av detta så jag har anmält mig till en kurs och sitter och tittar på temaresor för yoga och annan fysträning. Så dyrt men jag tror jag ska unna mig det snart. Härligt att se fram emot. 


ARBETET

Trivs så  bra på mitt arbete fortfarande och mycket inspirerande att börja känna att jag kan en det nu. Det tar lite tid att lära sig en massa nya diagnoser och dess konsekvenser. Gick en kurs om handrehabilitering, herregud säger jag bara vad skador i händerna kan ställa till mycket besvär för den som drabbas, det kan ingen tro. 

Fick ett foto från en gammal arbetskamrat från tiden då jag arbetade på operation på Danderyds sjukhus. Så här såg jag ut då. 

 


HANTVERK

Det har bara blivit småstickat detta år. Sockar, vantar och grytlappar. Gick en dagskurs i att sticka efter engelska mönster. Hantverket utvecklas inte kan jag konstatera. 



                                        Nu håller vi tummarna att 2018 blir ett riktigt bra år - ett Yoga år    

       




PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards