sman

Alla inlägg under oktober 2016

Av Maria Nilsson - 23 oktober 2016 07:29

Har köpt mig ett symönster på Singoallaklänningar och Blus till flickor. Hade ett blusmönster jag hittat på nätet men detta var bättre så det blir fler storlekar och även klänningar.
Köpte ett billigt tyg, tunt sommartyg som räcker till flera stycken. En av klänningarna, den längsta, har fickor som ska/kan sys i avvikande färg. Började med den klänning och valde att sy fickorna av gammalt jeanstyg. Så här blexåv den.

Sen sydde jag en blus av ett t-shirttyg jag hade liggande. Den blev så söt, och kommer passa så bra till ett par jeans. Men tyget räckte bara till en och den också i storlek 98.

Har köpt namnlappar som jag ska märka mina alster med. Det står "made by mariasmaj". Maria smaj är mitt tilltalsnamn plus alla mina namns första bokstav. J står för Johansson och nu heter jag ju Nilsson, men smaj skapades innan jag gifte mig och jag tog min mans efternamn. Kul att sy lite emellanåt också.

Av Maria Nilsson - 2 oktober 2016 20:38

Nu ger jag mig på ett nytt projekt, att sticka Tant Koftas kofta "uppifrån och ned". Det är en kofta stickad som det låter, och man räknar själv ut hur många maskor man ska lägga upp genom att sticka en provlapp med det garnet och stickornas storlek som man ska använda. Mönsterhäftet har en bra beskrivning med både bilder och text så man lätt ska förstå.


Garnet är från Jamieson & Smith 100% Shetland wool från Shetlandsöarna. Gillar den blå väldigt mycket. 


 



Efter mycket räknande komage i alla fall igång. Garnet köpte jag på Symässan i Göteborg, och färgvalet är inspiration från Gotlands färger på hav, grönska och blommor som växte vid stranden. Den blå nyansen är mycket noga utvald.
Har nu stickat oket färdigt, och randat det lite i olika antal ränder och blandat de tre färgerna. Satt ärmarnas maskor på en tråd. Stickar nu fram och bakstycket i enfärgad blått. Tanken är att koftan ska bli väldigt snygg till jeans.

 


PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards