sman

Alla inlägg under januari 2016

Av Maria Nilsson - 29 januari 2016 20:26




Ett par nya fingervantar stickade i ullgarn från Öland som jag köpte i somras när jag var där. Möstret är en blandninga av två olika jag har. Gjort ett hålvarv som jag trätt en svart stickad snodd igenom. Gillar färgerna grönt och svart.

Varma och goa är dom.   


Dessa fingervantar är flera år gamla och välanvända. Stickade i väldigt fint ullgarn som inte håller så bra. De går hål på fingrarna!!! Men skam den som ger sig. Jag klipper av fingret och stickar dit ett nytt så länge jag har garn kvar.  


Nu hade vi ju inte vinter så länge denna omgång men hoppas det blir vinter och snö igen. Om inte annat så hoppas vi på en vit Påsk i år då vi åker till Sälen. Går just nu kurs i längdskidåkning och tänker åka både på längden och höjden  i Sälen. Tränar på diagonalåkning vilket innebär tyngdöverföring och balans av stora mått. Finns många bra You Tube filmer att titta på för att lära. Jättekul är det, och vintern blir lite roligare.  





Av Maria Nilsson - 6 januari 2016 17:31

FAMILJEN

Långsamt har vi jobbat oss tillbaka till en god psykiskt hälsa och mår nu bra så gott som. Minstingen Sara har en bit kvar, men är på rätt väg och det lär ta en tid till så klart.  Men med fortsatt behandling och eventuellt en neuropsykologisk bedömning framöver så ska nog hon och vi landa i det med. Vi andra jobbar/studerar på heltid och livet rullar på i höga knyck, måste stanna och andas emellanåt bara. Börjar bli bra på att inte göra någonting också, min ålder kräver nog det. Den fysiska träningen är svår att få rutin på, måste bättra mig till detta nya år.

Min pappa avled i mars då 93 år gammal. Det kom plötsligt men ändå inte, han kan ju inte bli så mycket äldre. Mycket tråkigt var det och jag kommer ofta på mig med att vilja ringa honom och prata om allt möjligt. Han var ju min trygghet i livet trots allt. Nu är jag äldst, har inte vant mig vid tanken riktigt ännu.

Vi hade en underbar sommar, till skillnad från förra året, då vi hade turen att ha planerat in det fina vädret också. Vi åkte bil till olika vandrarhem där vi stannade 1-2 nätter. Nya platser och nya äventyr för oss, härligt var det.

         


ARBETET

Efter sommaren började jag ett nytt jobb i samma arbetsgrupp. Arbetsuppgifterna är delade på två halvtidstjänster. Ena uppgiften är att utbilda omvårdnadspersonal i förflyttnings- och hjälpmedelskunskap, och den andra är ett ordinärt arbetsterapijobb på ett demensboende. Mina fördjupade kunskaper i kognition kan snart komma tillrätta inom demensvården. MEN....samtidigt som jag startade upp dessa två nya arbetsuppgifter så skulle vi byta dataprogram!!! Vilken röra, förstår inte att arbetsgivaren vill att vi ska sitta vid våra datorer så stor del av vår arbetstid, helt obegreplig. Är idag mer administrativ än behandlande personal. Detta är intressanat, undrar var det ska sluta?

Kul att vara kursledare ialla fall. Träffar väldigt mycket intressanta männsikor.


HUSET

Vi har gjort en ny altan på baksidan av det huset som vi inte bor i. Vi gjorde även en liten köksträdgård utan lastpallar. Fyllet som blev över lades vid tomtgränsen så det blev lite bredare gångstråk där. Jättemysigt kommer det bli då häckarna växt upp mer och döjer insyn.

Vardagsrummet har sakta med säkert få växa fram vad efter har hunnit och orkat bry oss. Det tog ett år. Ny soffa, matta, hylla  och gardiner har köpts. Annars har vi försökt anvnda det vi har och ett gammalt soffbord har tagits fram och det blev riktigt bra.

         


HUNDEN

Under året har vi gått kurs i lydnad och HtM. Vi har startat några tävlingar och lyckats bra så vi har lagt till två titlar. HtM klarade vi tre godkända starter. Sedan tävlade i klass 2 tre gånger, nådde inte godkänt på två tävlingar och bytte då låt och program. Tävlade en gång och fick godkänt och uppflyttning.

I lydnad har vi två klarat två godkända tävlingar i klass 2 och fick då vår tilel. Provade att tävla i klass 3 i december på EBK med bra väder. Tävlingen var bara för att känna på klassen och uppehålla vår lugna tävlingsanda. Den skulle också vara ett riktmärke för oss och vad vi ska träna på, men det visste jag nog ändå....kul att tävla ialla fall.

Zelvin kan nu titulera sig som

LP1 LP2 RLDN RLDF RLDA HTM1 Joy-Toy´s Pelé "Zelvin"

Mot nya mål och tilar ska vi under 2016.

        

Vi var i Idre en vecka denna sommaren också med min kompis och hennes hund på det årliga sommarlägret som Kennel Black Blossom ordnar för sina valpköpare. Vi höll i en Rallylydnadskurs/aktivering för ett ca 10-tal ekipage. I år hade vi sämre väder då det både regnade en del och var svinkallt. Men mot slutet av veckan blev det varmare och torrare som tur var. Vi provade på och lärde oss grunderna i Nosework och det tyckte Zelvin var jätteroligt.

Vi åker dit nästa år med som rallyinstruktörer, och det ser vi fram emot.

          


HANTVERK

Under året har jag stickat en massa småsaker som vantar, sockar och koftor i olika storlekar. Det har blivit några disktrasor också.

På syfronten har det endast blivit lite babygrejer.

         


          




PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards