sman

Alla inlägg under augusti 2015

Av Maria Nilsson - 25 augusti 2015 22:13

Hela familjen följer med på en liten roadtrip med övernattning på vandrarhem där man får ha med hund. Först åker vi till ett litet samhälle i Småland som heter Långasjö. Anledningen till att vi hamnade där är att när jag satt och planerade denna lilla resa så fastnade jag för vandrarhemmet i sig. En gammal hästlänga som är renoverad och omgjord till vandrarhem, jättemysigt och fint. Alldeles intill låg en lite sjö och och det gamla torp där filmen Utvandrarna spelades in. Vi besökte även stället som heter Duvemåla och också har en koppling till denna film. Vi gjorde en biltur till det kända Kosta Outlet, Hotell och Museum. Lite sol och bad och en promenad runt sjön blev det innan vi åkte vidare.



Nästa stopp blev Kristinehamn där vi gick en runda i City och nere i hamnen. Därefter åkte vi vidare till båtfärjan som tog oss till lilla fina bilfria ön Hanö. Vi fick ställa bilen på fastlandet och packa om så vi fick med oss det viktigaste, och att det var lätt att bära.
På denna ö gjorde vi två härliga promenader och fick uppleva en karg men också på vissa ställen en lummig miljö. Den enda kvällen vi hade där satt vi på enda restaurangen och titta på en fantastisk solnedgång. Denna ö inger ett lugn och jag skulle kunnat fotat hur mycket som helst, en otrolig inspirerande miljö.



                     


 

Nästa etapp gick till Öland och ett annat mysigt vandrarhem. Där bodde vi väldigt trångt men vi hade en liten altan som vi kunde använda som tur var. Vi åkte till Borgholm och strosa i city, sedan åkte vi till Soliden och slottsruinen. Det var väldigt trevligt där då det var lagom mycket turister, alltså inga köer någonstans.

Dag två åkte vi längre norrut och jag fick familjen att gå med på att stanna vid en  känd garnaffär. Men jag blev mycket besviken, de hade inte alls så mycket garn som jag hade förväntat mig. Allt ligger på internethandeln förstod jag. 

Vi tog oss vidare till den kända restaurangen Lammet och Fåret, och det var mycket lyckat. Så god mat och härlig miljö som passade perfekt till det vackra vädret vi hade, det kändes som om vi var i Spanien. 

       


längtar till nästa sommar

Av Maria Nilsson - 2 augusti 2015 20:57

För andra året i rad har jag varit på Kennel Black Blossoms hundläger i Idre som Rallylydnadsinstruktör. Ett hundläger för uppfödaren Pias valpar av rasen Finsk lapphund. Min lilla pudel finner sig till rätta bland dessa spanande renvallare, och så även jag. Lika roligt och givande i år, och nästa år åker vi dit igen om allt klaffar. Jättekul att vi blir tillfrågade.

Här är Inger med sin Nalle och jag med min Zelvin uppe på Idre fjäll.


Inger och Nalle 

Jag, Zelvin och Nalle 

Rallylydnadskursen var nybörjar- och fortsättningsklass och ett ekipage instruerade vi högerhandling och några tips för avanceradklass. Vår plats vi tränar på ligger högt med en fantastisk utsikt. Rallylydnad på "hög" nivå.    

Några bilder av ekipagen som kämpade på och lärde sig fantastiskt fort. Mycket godis förståss som sedan får tränas bort succesivt.  

     


Vacker utsikt över Norska fjällen

   


Som instruktörer får vi välja någon grupp som vi vill träna med våra hundar. I år valde vi Nosework. Eftersom våra hundar är vana att spåra och jobba med näsan får jag nog säga att de var väldigt duktiga båda två. De lärde sig snabbt doften eucalytus som placerades i olika miljöer. Många miljöer som var helt nya för oss, men det gick bra det med.

Här letar nalle vid husknuten.

Här letar Zelvin bland en massa sandlådor. En annan miljö vi var i var ett mörkt garage med en massa maskiner och bröte i. Eller det som är bakom oss här, något stort som är övertäckt med röd plast. Fick lite inspiration att faktiskt variera plats och miljö när vi söker både saker, godis och i framtiden eucalyptus.    

Här är ett collage på lite bilder på vår vecka i Idre. I år var vädret betydligt kallare och blötare än förra året. Inget badväder och jag köpte mig en mössa faktiskt då jag frös ibland. Som tur var hade vi sol sista dagen då alla tävlingar var, det gör att man glömmer det blöta kalla vädret vi hade tidvis.


Jag är så tacksam och glad att få vara med om detta och jag lär mig ortroligt mycket om hund och då också rasspecifikt om finsk lapphund också. Är det en ras jag kan tänka mig ha tro? De har många positiva egenskaper jag gillar. Idag skulle det i så fall bli en tik. Men jag ska inte ha någon ny hund så detta är bara spekulationer, men kul att fundera över andra hundraser och vad jag skulle kunna tänka mig i framtiden.

Vi har varit på föreläsning av etologen Ingrid Tapper som berättade om forskningen hon deltar i som handlar om hundens likeht med varg. Mycket intressant var det. Sedan lyssnade och tittade vi på Emelie Söderberg som gav oss många bra råd och tips om hur man tränar med sin hund genom att leka mycket bl.a

     

PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Skapa flashcards