sman

Alla inlägg under maj 2015

Av Maria Nilsson - 31 maj 2015 20:37

Får jag presentera min mellanpudel som idag kan titulera sig som

 

LP1 LP2 RLDN RLDF RLDA HTM1 Joy-Toy´s Pelé "Zelvin"


 

En morgontrött vovve som piggnade till när vi väl på plats och skulle tävla på Marks Brukshundsklubb i lydnadsklass 2. Med startnummer 1 gick vi ut hårt med en 10:a på platsläggningen. Sedan fick vi högsta poäng på de moment vi kan förvänta oss. Så trots en 0:a på fjärren så fick vi första pris och det är jag så glad för. Vi fick ihop 167 poäng och har nu tre 1:a pris i klassen och lägger till titeln LP2. Vi hade väldigt roligt på planen och var i vår lilla bubbla. Av 8 ekipage kom vi på 3:e plats, det är vi jättenöjda med. 


Att sträva efter titlar är inte det viktigaste för mig men eftersom jag är nybörjare så vill jag inte hoppa över något utan jobbar länge i varje klass så vi lär oss så mycket vi kan och att den sitter säkert innan vi startar upp en ny. Då kan vi lika gäran ta titlar och ha det som ett bonusmål. Huvudmålet är att vi har roligt och utvecklas. 


Marks brukshundklubb ligger väldigt fint och bjuder på en vacker miljö.

       


Domarn gav oss mycket beröm och tyckte att det såg jättetrevligt ut, synd med fjärren bara. 



Nu kan Zelvin titulera sig på följande sätt: 

LP1 LP2 RLDN RLMF RLMA HTM1 Joy-Toy`s Pelé "Zelvin"


PRISSAMLINGEN

   

Av Maria Nilsson - 17 maj 2015 22:06

Då gjorde vi en start till i lydnadsklass 2 på Borås BK. Gick dit med förhoppning om att klara ett första pris, 160p för att närma oss vårt delmål, att få titeln LP2. Delmålet finns bara för att uppehålla det vi kan och att momenten ska sätta sig bättre. Det behövs inför start i lydnadsklass 3 vilket vi tränar på. Huvudmålet är att klara starta i lydnadsklass 3 vilket det finns goda förutsättningar för enligt vår tränare.
Det är ju en förutsättning att det finns potential för mig och min hund att klara fortsätta upp i högre klass som också kräver mer av oss. Hade vi inte fått goda lovord angående detta så hade vi slutat efter LP2 titel. Men nu är vi här och det känns jättebra.
Hur gick det nu då? Jo vi klarade oss galant och det kändes jättebra under tävlingen.
Platsläggningen var det enda som inte var speciellt lyckat, den fick göras två gånger då den första strulade till sig med hundar som inte låg där dom skulle. Har varit med om ett par stycken nu, och det är alltid lika otrevligt. Men Zelvin låg på ytterflanken och drabbades inte av det så mycket, han är stabil i platsläggning som tur är. Sen flöt resten på riktigt fint och avdragen är där de bör vara förutom DK på Hoppet. Vi fick ihop 176 p och ett första pris vilket innebär att vi har en tävling kvar som måste bli över 160p för att nå delmålet. Vi kammade också hem 1:a placering och det var ju bara en bonus och jätteroligt.

Det blir till att fortsätta träna på att starta och då ha rätt stämning och energinivå, att ha ett fint frittfölj med snabbare sitt, att ha ett ligg under läggandet och det snabbare också. Hihi, detta förstår nog bara de som tävlar i lydnad. Nästa gång tävlar vi på bortaplan och det är en utmaning att få Zelvin, det blir svårare att koncentrera sig på mig och det vi gör.

Av Maria Nilsson - 17 maj 2015 11:50

 

Min pappa har avlidit 92,5 år gammal efter ett långt liv som varit präglat av allt som det sig bör. När man blir så gammal som han blev under det sekel han har levde så fick han uppleva mycket. Från bodesamhälle till dagens IT-samhälle. Det roliga var att han var så nyfiken på allt och kunnig i mycket. Tråkigt att han inte fick utbilda sig och kunnat använda sina kunskaper och fått ett rikare yrkesliv. Nu finns han inte mer och jag vet att han var lika nyfiken på vad som väntar på oss efter döden också. Han dog snabbt och utan smärta vilket var hans önskan, och jag var med honom, det känns bra. 

Begravningen var fin och släkten samlades. Det var många fina ord och minnen vi pratade om, och alla minns hans köksklockor han gjorde, som sen hela släkten hade i sin hem bl.a. 

Han var min trygghet hela livet och stöttade mig i allt. En fantastisk pappa var han och han är saknad. 


 



Av Maria Nilsson - 3 maj 2015 21:48

Stickat ett par tumvantar i finaste ullgarnet, liknande ett par jag stickat innan. Tvättade de i ett för långt men ej för varmt program i maskinen, så de tovades men blev lite för små för mig, tyvärr. Men dottern Sara kan ha dom som tur är, hade inte gillat att slänga dom. Fina och varma är dom. Broderade en blomranka på varje vante, men de är inte exakt lika. Har garn kvar så det kan bli ett par till i framtiden.


 

Håller på med två par vantar till.....undrar när jag ska hinna använda alla?!

PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards