sman

Alla inlägg under januari 2015

Av Maria Nilsson - 8 januari 2015 06:46

FAMILJEN

Ett psykiskt jobbigt år har det varit som gått i ohälsans tecken. Stora dottern trivs inte i Rumänien dit hon flyttat med pojkvän. Förhållandet tar slut och hon flyttar hem igen, mycket ledsen så klart. Bäste kompisen hamnar i samma sits och blir lämnad av sin stora kärlek. Jag tröstar och lyssnar. 

Sedan i maj insjuknar lilla dottern i svår ångest och hypokondri. Söker för detta och får lite hjälp på vårdcentralen och barnmottagningen gör undersökningar av olika slag då det finns många fysiska symptom. Kommer till slut fram till att det psykisk sjukdom och remiss går till BUP, men då stänger de för semester!!! Jag blir sjukskriven på heltid då jag inte orkar jobba och lämna henne. Hela denna varma sommar går vi hemma och jag håller henne över vattenytan i väntan på vård, mitt livs svåraste uppgift tror jag. Många telefonsamtal med sköterskor på BUP akuten som hjälper oss och ffa dottern med samtal. Min diagnos blir periodisk depression. Samtidigt upptäcks ett något högt blodtryck på min man som då ska prova ett flertal olika mediciner för detta. Det slutar med att biverkningar av olika slag och den sista är sus i öronen som håller honom vaken på nätterna. Då avbryts medicininsättning och blodtrycket är inte högt längre, men sus i öronen är kvar. Hela familjen är i psykisk obalans under sommar och höst. Den som klarat det bäst är stora dottern som jobbat mycket på ett ställe hon trivs bra på och sedan fått besked om att hon kommit in på en utbildning i Göteborg.

Status just nu är att lilla Sara mår mycket bättre efter behandling som ska fortsätta ett tag till. Jag arbetar fullt igen och min man sover gott men har till och från sus i öronen. Det ser ljust ut trots allt och detta året kan bara bli bättre. 

Min bror har blivit farfar till två tvillingtöser som vi varit och hälsat på, det känns stort och speciellt. Mycket roligt. Flickorna föddes för tidigt men har mått bra hela tiden, däremot mamman till dom fick svåra njurskador så hon har dialys nu och vi får se hur det med njurarna framöver. Hon mår så bra hon kan också men är mycket trött. 

 Några av de väntrum vi suttit i 2014


  Tvillingarna Liv och Ebba som vi besökte under julhelgen


ARBETET

Har varit sjukskriven i 6 månader med inkuderat arbetsträning. Det är svårt att komma tillbaka till arbetet när en arbetsplats som är lite turbulent, vilket många arbetsplatser är idag. Alltid förändringar och mycket att göra. Folk mår inte bra och det gör en arbetsträning svår klart. Men det ska gå det med. 


HUSET

Renoverat vardagsrummet totalt. Sen kom sjukdomar och då åkte allt in tillbaka i rummet utan att göra de förändringar vi tänkt. Men det får bli i år istället. 

Ett företag har varit här och tittat på ombyggnad av altan som vi vill göra. Startar våren 2015 förhoppningsvis. 


HUNDEN

Han har haft följande roller i år:

Vådarhund, tröstat ffa döttrarna både vid gråt och skratt. Behandling fysisk aktivitet som proomenader och jogging. Han har varit guld värd i detta syfte för oss alla. Jag själv har gått långa promenader som behandling och fått tänka ifred mycket.  

Tävlingshund, gjort några riktigt bra tävlingar under sommaren. Vårens tävlingar gick så där, men vi åkte på Pudelnationalen där det inte gick så bra men kul att varit med. På sommaren tog vi första pris i lydnad klass 2 och klarade Rallylydnad avancerad klass och  två godkända mästarklasstävlingar. Tävlade även i HTM klass 1 med godkänt resultat. På hösten tävlade vi i lydnad klass 2 med andra pris som resultat.  Vi gick en kurs i HTM och ska fortsätta tävla i klass 1 i år. 

     



Ser fram emot ett bättre år 2015  


PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards