sman

Alla inlägg under juni 2014

Av Maria Nilsson - 26 juni 2014 07:33

Har ju en tid varit i tagen att sy saker av gamla jeans. Såg en fin babyfilt i en väns blogg och var tvungen att testa sy en i lappteknik. Valde att blanda ljusa och mörka färger så lapptekniken syns väl. På några lappar har jag sytt på små hjärtan i ett blommigt tyg. Pilligt jobb att försöka få lapparna lika stora men väldigt roligt. Har fodrat med filttyg. Baksidan är också jeanstyg men i långa kvadrater istället och i samma nyanser ungefär som gör den mindre intressant att titta på. Jag är nöjd med resultatet och får ge bort den vid lämpligt tiltfälle. 


         Framsidan                                                            Baksidan 







Av Maria Nilsson - 25 juni 2014 07:57

Då har jag sticket ett par sockar utefter det videomönstret i inlägget nedan. Tittat på några bilder på olika varianter andra har stickat och valde denna variant. Hade restgarn hemma i dessa läckra färger, de ser ut som karameller ursöta tycker jag. Ska sticka mer då jag har två flickor som väntas födas om några månader i släkten. Ska köpa rosa garn i olika nyanser och sticka mössa och sockar som passar ihop, i två uppsättningar. Håller tummarna att allt går bra, det är ju lite extra nervöst med tvillingar. 


 


Av annat restgarn har jag stickat mig ett par fingervantar. Mönstret har jag gjort själv. Vantar får man aldrig för mycket av, och kul att kunna välja färg till olika plagg man har.


    

Av Maria Nilsson - 22 juni 2014 14:12

För att kunna göra dessa sparar  jag instruktionsfilm här. Får se om jag klarar göra dessa. 


Av Maria Nilsson - 21 juni 2014 20:38

Har haft en grytlapp i ca 10 år som min dotter sydde i skolan (den svarta på fotona). Modellen är mycket bra och den är verkligen funktionell. Nu var den så utsliten att det var dax att kassera den. Har då sytt mig en ny av ett par gamla jeans med snygga bakfickor med lite detaljer på. Har fodrat den med ett filttyg, så den är tjock och bra. Mycket nöjd blev jag.



 

[Bild]

Av Maria Nilsson - 20 juni 2014 19:05

Förra helgen tävlade vi i Hellwork to music på Elfsborgs BK. Vi startade i klass 1 officiell tävling och körde vårt program till Ted Gärdestads "Satellit", och hade riktigt roligt. Vi är ju nybörjare och har med en ny position vi tränat in till detta, annars är det moment som vi kan sedan innan. Sen försökte jag använda planen så att Zelvin syntes bra för domarna. Vi fick ihop poäng så vi är uppflyttade till klass 2!! Men vi ska inte flytta upp utan lära oss programmet bättre så det blir snyggare utefter de kommentarer domarna skrev. Superkul hade vi tillsammans med de andra duktiga ekipage som deltog, väldigt roligt att titta på freestyle och HTM. Ska be någon filma oss när vi kör programmet, vore kul att se själv.      

Av Maria Nilsson - 14 juni 2014 18:06

För några månader sedan köpte jag tre nystan för att sticka disktrasor av, och nu är de klara. Garnet räckte till tre stycken och de blev tre helt olika. Garnet heter Bamboolino och är en blandning av bambu och lin. Inte mitt bästa disktrasegarn men det duger. Jag gillar färgerna, mönstrena och formerna. 

           

            

Av Maria Nilsson - 13 juni 2014 04:27

Vaknat vid 3-tiden och kan inte somna om, då kan man ju blogga lite. Är förkyld och somnade strax efter kl. 21 i går kväll. Skulle velat se första VM matchen i fotboll men orkade inte. Näsan rinner och halsen värker. Vovven kröp just upp intill mig och vill gosa, mysigt.
Förra helgen var hunden och jag i Eskilstuna på Pudelnationalen. Utställning, agility, lydnad och rallylydnad erbjöds att tävla i i två dagar. Vi tävlade i lydnad och Rally och det gick inget bra i något av det. Zelvin måste träna på att gå in på plan och då ffa på nya planer. Han tycker det är läskigt, och slänger ett öga på domarn och skrivaren då och då. Det innebär att vi inte hamnar i bubblan och Zelvin tycker det lite läskigt och gör inte sitt bästa. Det gäller båda sporterna. Antingen får vi välja att bara tävla på hemmaplaner eller träna vidare.....väljer det sistnämnda men det lär väl ta en evighet!!

Har så fina blommor på altanen i år. Har valt att inte ha för mycket blandade färger på blommorna och det blev riktigt fint. Vit pelargon i vit stor kruka, superfint.

Odlar även lite grönsaker i år som blommar för fullt nu.

Fina bilder på Sara och Zelvin eller Zally som vi döpt om honom till då han är så söt i rosa?

Nu dax att sova en stund till?

Av Maria Nilsson - 9 juni 2014 07:45

Fick en ny symaskin när jag fyllde år av familjen. Hade önskat mig det och den är fantastisk bra att sy på. Vilken skillad på denna och min gamla som jag packat ned nu. Provade att sy och gjorde då ett påslakan till min dotter av gamla vita spetslakan. Det blev jättefint med samma örngott till. 

   




 Mina fina paket jag fick på 55-årsdagen.  


Min lilla syhörna

   



När jag packade ned den gamla maskinen hittade jag ett byxmönster som jag sydde byxor av när jag var i tonåren. Det vill säga runt 1975 då jag gick ur 9.an Jag och två kompisar sydde oss dessa byxor som var så vida nedtill och taijta upptill. Snygga eller??


 

   

      

PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards