sman

Alla inlägg under mars 2014

Av Maria Nilsson - 28 mars 2014 19:47

I huset intill mitt jobb finns en daglig verksamhet där de har ett café och en affär. De säljer saker som tillverkas av funktionshindrade människor på de olika dagliga verksamheter som finns i stan. På våffeldagen gick vi dit för att äta våfflor så klart på förmiddagsfikat. I affären hittade jag då två trasmattor som är vävda av gamla jeans. Den ena är 2,5 m och den andra 1,2 m. Slog till direkt och fick dom för 400 kr vilket jag tycket är ett fynd för handvävda trasmattor. Just nu har jag lagt dom på golvet på vårt kontor men de flyttas nog till altanen sen.         

Lilla vovven måste gno in sin doft i de nya mattorna så klart   

 

Av Maria Nilsson - 23 mars 2014 11:31

Nu är den äntligen färdig. Har gjort många pauser med denna sjal då den inte är rolig att sticka, rätstickning som bara blir längre och längre varv på. Men mycket fin och mjuk blev den med garnet Manos som är handfärgat. Mönstret och garnet är köpt på finger färda. Tröjan är halvfärdig som är i samma garn fast grönt, och köpt vid samma tillfälle. 


 


Läckra färger 




Av Maria Nilsson - 22 mars 2014 10:36

Varit i Torestorps härliga inredningsaffären Trendhuset. Köpte färdiga gardinlängder till köket som jag fick klippa av på längden då de var för långa. Av tygresterna sydde jag duk och grytlappar.
Tyget är från Svaneholm och finns i olika färgkombinationer, och mycket fin kvalité. Blev fint i vårt kök med längder då fönstret är så brett.


 

Av Maria Nilsson - 19 mars 2014 07:30

Här är en film för mig och många andra. Smärtan i tumbaserna gör att jag inte stickar lika mycket längre men jag kan inte sluta helt tvärt. Det blir träning och korta stunder innan jag slutar helt.....om det går. Känns lika svårt som att sluta röka. Men det finns väl inga avvänjningskurser för stickning. Ska kolla upp om det går att operera, man byter ju alla stora leder i kroppen så vad gör man åt små leder då kan man undra? 


Varit på Stickevent här i Borås som Vuxenskolan ordnar varje år. Temat var FÄRG i år, och det var många fina färger på garnerna. Köpte ett fint ekologiskt garn i bomull som jag ska sticka något litet av, får se vad. Kanske något till barn då det är så mjukt och ekologiskt, älskar jordfärgerna.

 

Av Maria Nilsson - 2 mars 2014 18:00

   Nu är det ju modernt med jeanstyg i inredning igen. Jag kan ju tycka det är snyggt faktiskt, men passar inte jätte bra här hemma. När barnen var små sydde jag en kudde av deras jeansbyxor de haft. Låg på deras rum ett tag, sen hamnade den på vinden i många år. Men förra våren tog jag fram den igen, passade bra på altanen. Har nu sytt en till, och den blev ganskara bra. La in en bit tyg med hjärtmönstrer, vilket blev läckert. Ska sy mera saker av gamla jeans. 

 

HÄR KOMMER RESULTATET AV MIN EGEN LILLA DISKTRASESTUDIE....hmmmm  


Bästa uppsugningsförmåga har helt klart de som är stickade i bambugarnet. Den som är stickad i mosstickning vinner stort på grund av kombinationen bambugarn och själva stickmönstret som gör att det blir en ojämn yta som får smutsen att lossna lätt. Det blir till att sticka fler disktrasor i bambugarn och tvätta de i 60 grader.

Miljövänliga, fina, praktiska, hållbara och funktionella. 

1:a      2:a       3:a  




PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Skapa flashcards