sman

Alla inlägg under februari 2014

Av Maria Nilsson - 20 februari 2014 09:08

I år ska vi delta i Svenska Pudelnationalen  som går av stapeln 6-7 juni i Eskilstuna. Jag och min hund kommer att tävla officiellt, en dag i Lydnad kl. 2 och en dag i Rallylydnad avancerad eller mästarklass. När det gäller Rallyn så ska vi tävla i avancerad klass innan och har en tävling kvar att bli godkända för att klara den klassen. Jag får bestämma mig sen om vi är klara för att tävla i mästarklass till Pudelnationalen. 

Har bokat rum en natt och dottern Sara har lovat att följa med. Ska bli kul. Vi åker inte på Brukspudellägret i år då som är helgen innan. Det var mycket trevligt det med men jag vill prova olika saker och tävlingar med min hund. 

Har en planering för våren då det gäller hundtävlingar som jag tror ska hålla bra. Ser fram emot dessa   .




 

Av Maria Nilsson - 19 februari 2014 22:26

Har nu tvättat disktrasan i 60 grader och den krympte inte. Höll fomen bra och har nu stickat en till i samma garn, men denna gång är mönstret vanlig mosstickning. Köpte ett nystan till då ett nystan inte räckte till två disktrasor. Det blev en annan färg på nya vilket inte gör något. Disktrasorna blir väldigt färgglada och fina, och passar jättebra i mitt kök.

Har stickat en trasa till i rent lingarn. Ska prova den snart och sedan tvätta. Den fick bli randig och stickad i rätstickning med ett virkat varv med fm runt om.

Av Maria Nilsson - 5 februari 2014 18:03

Trist ämne må det vara men ack så viktigt köksredskap som används flera gånger om dagen. Har en längre tid använt köpta stickade disktrasor och helt slopat de Wettex. Detta för att jag vill ha bra och fresha disktrasor. De ska också "riva" loss intorkad mat som finns på spis och diskbänk. Känns helt ok att åtaranvända istället för att slänga också. Jag har sökt fakta och fann denna undersökning och några bloggar om detta kära ämne tex denna och denna. Intressant eller hur? Och nu till mitt eget lilla disktraseprojekt: 

Jag har köpt två olika bambugarn som jag ska testa. Har läst att många testat att tvätta garnena i 60 grader fast det står att de tål 30 grader endast. Och det ska fungera, för en disktrasa måste kunna tvättas i 60 grader. 

Börjat med ett garn som består av bambu 50% och bomull 50 % och heter Cotton Bamboo Batik och finns i flera olika melerade färger. Har valt att sticka den första i ett mönster som heter oliksidig resårstickning och sedan göra en ögla i två av hörnena. 


Den andra disktrasan som stickas väljer jag mosstickning och hoppas att garnet räcker. Vill inte ha för små disktrasor. 

    


Har provat att använda den och den suger upp vätska fantastiskt bra och den är stor och bra att jag lätt kan vrida ur den med ett helhandsgrepp utan att mina ömma handleder gör ont. Snygg blev den också i mitt lilla kök, en riktig färgklick.

 


Har köpt ett 100% bambgarn som jag ska testa också. Ska bara tänka ur ett fint mönster och blanda eller inte blanda färgerna. Den fina ljusstaken fick jag av mina arbetskamrater för jag ordna med en lite fest här hemma då vi skulle avtacka en kollega som gick i pension. Passar jättebra i mitt kök. 

 


Sist vill jag tipsa om en liten bok som har enkla och fina mönster som man kan få lite inspiration av till småsaker man stickar tex handdukar, disktrasor, grytlappar, handledsvärmare. 

 

PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards