sman

Alla inlägg under december 2013

Av Maria Nilsson - 28 december 2013 21:57

Sammanfattningsvis har året varit mestadels bra, men givetvis både roliga och tråkiga saker har hänt, som det normalt ska enligt min mening. 


FAMILJEN OCH VÄNNER
Äldsta dottern flyttade tillbaka till Stavanger i Norge i januari. Finner sin stora kärlek där under våren och flyttar ihop med honom efter sommaren. Vi gör en bilresa dit och umgås en helg, mycket trevligt. Nu är de på väg att flytta till Bukarest i Rumänien. Pojkvännens jobb flyttar dit och de ska stanna ett år. Dottern ska läsa en utbildning på distans som finns i Danmark, och då ska hon bli design- och inredningskonsult. Yngsta dottern slutade grundskolan och börjar gymnasiet och går sin drömlinje på LBS spelgrafik. Hon trivs mycket bra Och är jätteduktig på att rita i datan. 

En vän gick bort i sin sjukdom bara 40 år gammal. Är glad jag gick på begravningen och tog ett farväl trots att vi inte umgåtts mycket sista åren, men via Facebook återfått kontakten ffa under förra året. Vila i frid Anna. 

Har umgåtts mycket med hundvännerna, och vissa har vi träffat hemma hos varandra med respektive och det har varit mycket trevligt. 

                             

   


JOBBET
Har under detta året bara jobbat på och försökt komma in i det nya arbetsuppgifterna. Tar ungefär ett år att få rutiner och ett flyt. På detta jobbet har jag fått lägga mycket energi på att få samarbetet med en paramedicinare (annan yrkesgrupp på samma nivå) att fungera. Inte pga personlighet så mycket utan på att hon är från ett annat land och pratar inte så bra svenska, vilket gör det komplicerat ibland. Delvis pga av att hon har en kortare utbildning där det fattas en del för våra svenska normer. Ny erfarenhet för mig som är mycket nyttig känner jag. Det bästa med mitt nya jobb är att jag har gått ned i tid, jobbar 87,5 % och är ledig onsdagar. Det sämsta med jobbet är avsaknad av ledning och professionella rutiner. Det innebär att det inte kommer bli så mycket utveckling.......får se om jag kommer stå ut med DET. 


HUSET

I år har renoveringen gått vidare med nya balkonger. Försökte mig på att göra ett litet grönsaksland i trädgården som blev ganska bra och en ny rabatt kom till. På våren målade vi om vår inglasade altan och köpte lite ny inredning dit. Men jag letade även upp gamla saker som vi använde som inredning också.             


                                     

                               


HUNDEN

Jag och hunden har gått lydnadskurs varannan veckan både vår och höst. Vi tränar inte bara lydnadsmoment utan också rädslor och beteenden mm. Ffa jag lär mig mycket om hund som är bra att kunna när man är hundägare.  Gjort två tävlingar i lydnadsklass 2 med ett 2:a  och ett 3:e pris. Sedan har vi tävlat i Rallylydnad några gånger och har nu kommit upp till 2 kvalificerade resultat i Avancerad klass. Jag och pudeln deltog på det årliga Pudelbrukslägret i Tånga Hed för första gången. Mycket trevligt var det och vi träffade en massa fina pudlar. 

Vi har promenerat mycket både själva och tillsammans med andra hundvänner, mycket trevligt. Och faktiskt även joggat ett flertal gånger, vilket ör en bra motionsform för oss. Vi har haft dagisplats tre dagar i veckan då ingen av oss är hemma på dagarna under veckorna. En dag är jag hemma och en dag är han hos sin pappa och hans husse och matte. Ett evigt lämnande och hämtande tycket jag ibland. Skulle vara skönt att inte behöva ha någon hundpassning. 


                                          

HÄLSAN

Den 13 juni opereade jag mina ögon pga nedsatt syn både på långt och nära håll. Jag gjorde ett så kallat linsbyte, tog bort mina egna dåliga linser i ögonen och satte in multifocal linser. En kostsam men för mig en väldigt livskvalitetshöjande operation. Jag ser fortfarande inte perfekt på långt håll men avvaktar några månader till för att invänta en ev förbättring. Det är hjärnan som ska vänja sig, och DET kan ju ta tid.......då den är min  . 

Har fått en diagnos på mina ömmande tumbasleder, måttlig artros. Blev väl inte förvånad, utan mest glad då det samtidigt visade sig att jag inte har reumatism vilket det skulle kunna varit då vi har det i släkten. Tumartros är inte helt ovanligt i min ålder och här finns mera fakta och behandling för den som är intresserad. 

 

Har inte slängt dom ännu. 


Avslutningsvis några kloka ord och ett Gott Nytt År önskar jag alla vänner och mig själv inför 2014. 

 

Av Maria Nilsson - 18 december 2013 06:47

I helgen tävlade vi i lydnad klass 2. Vi åkte till Göteborg där de hade Lusselydnad med alla klasser som tävlade samtidigt, det bjöds på glögg och pepparkakor och ett dignande prisbord fyllt med allt möjligt i julens tecken. Vi drog lott nr 2 av 13 startande, så vi var två grupper till platsliggningen.
Sammanfattningsvis är jag nöjd med vår insats då målet var att träningstävla och att vi skulle lyckas bättre i de två momenten vi tränat mest på, apporten och fjärren.
Vädret var emot oss med kraftig dimma och jätteblöt plan. Zelvin varken satt eller låg i de flesta momenten pga det blöta men också mycket låg och lite rädd för spöken i dimman. Det rörde ju sig andra på planen då alla fyra klasserna tävlade samtidigt. Han höll ihop men var mentalt låg ffa i början, mot slutet släppte han spökena.
Mest nöjd är jag med platsläggningen där han lade sig utan DK, låg tryggt trots skottljud från skjutbana intill, billarm om hundskall från parkeringen. Alla hundar låg och vi var jättenöjda i vår grupp. Sen tog han apporten men lite tvekan, men inte alls så mycket tvekan som innan (andras apporter är läskiga, inte hans egna). Och fjärren gjorde han, vilket han inte tidigare har rört sig ur fläcken innan, utan legat kvar och tittat på mig bara. Jag blev ju också tveksam i fjärren, vilket han säkert märkte då tävlingsledaren gjorde fel, men jag fann mig och gjorde som jag vet vi ska göra. På skylten stod det helt plötsligt STÅ, och sen stod det både SITT och STÅ. Bra att ha med sig, att kunna momenten då tävlingsledaren gör misstag.

Det mest negativa var ett nytt beteende, ljudar. Hoppas det var en engångsföreteelse. Sen hade jag ju velat ha fria följet bättre men men.....det är bara att fortsätta träna. Sen står det att jag håller i halsband vid rutan och det är jag inte medveten om att jag gjort. Tar även upp apporten och då gör jag väl det innan momentet är avslutat.
Mycket nyttigt att vara ute och tävlingsträna.
I januari börjar vi vår kurs igen vilket vi ser fram emot.

Av Maria Nilsson - 6 december 2013 22:26

Nu har julförberedelserna kommit igång både på jobbet och hemma. Vi som jobbar dagtid är ju lediga mycket i år. Då vi är en liten arbetsgrupp har vi sett till att alla får någon dag ledig och 4 i tjänst de mellandagar som inte är helgdag.
Vi är så längtansfulla till denna jul då vår äldsta dotter kommer hem och stannar i tre veckor. Pojkvännen hoppas vi också är hos oss några dagar ialla fall.
Har börjat julpyssla lite med bakning och plockat hem en kasse mossa och grenar från skogen. Ska pynta lite med detta i krans och krukor.
Har också varit på två julbasarer och inhandlat lite hemmagjord saft, sylt, väska, julkort och keramikskål.

Har gjort chokladtryffel och smaksatt den med konjak och whisky. Jättegott!! Sedan provade jag ett nytt recept på bullar. Jobbarkompisarna fick vara försökskaniner då det gäller bedömning på smaken. Resulterade i att alla ville ha receptet och dom tyckte som jag att de blev väldigt goda. Receptet har jag hittat i ett häfte från Coop.

Nu ska det köpas lite julklappar och pyntas här hemma så vi alla får lite go julstämning hör hemma.

PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards