sman

Alla inlägg under juli 2013

Av Maria Nilsson - 27 juli 2013 14:40

Nu är de färdiga, och jag blev riktigt nöjd med dom. Stickat tre barnkragar i mjukt och skönt garn efter en barnkrage mina barn hade som var sydd i fleecetyg. Men jag älskade modellen pga att den var så enkel. Dessa har jag stickat helt på egen hand och försökt efterlikna den. Stickat rätstickning från spetsen och ökat en maska i början av varje varv. Svårt att veta storlek då jag inte har någon att prova på, men den går att göra hur liten och stor som helst. Garnet är melerat i olika blå nyanser från ljusblå till lila.

De två till vänster har en ögla i spetsen mitt fram och en på baksidan. Har börjat och slutat stickningen med en snodd som fästs till en ögla. Den i spetsen är bara design men den där bak är en funktionell knappögla. Den längst till höger fästes ihop baktill med kardborreband som är sicksackat fast på symaskin.

Var tvungen att prova så hunden fick vara behjälplig. Passar ju bra på honom :)

Av Maria Nilsson - 23 juli 2013 22:00


Tagit några fina foton i Varberg.   


 

     

 


  Zelvin och Sara   

 

Sara på sin skolavslutning år 9

   

Av Maria Nilsson - 22 juli 2013 20:12

Då har vi varit på Varbergs BK och tävlat och blivit godkända i fortsöttningsklassen i rallylydna, och därmed den tredje och sista. Vi startade som nr. 21 av 23 och fick vänta länge, men med trevligt sällskap och fint väder så gick det väldigt bra. Vi satt i skuggan hela tiden och på avständ så vi såg de tävlnade. Zelvin låg mellan mina ben och blev kliad på magen under tiden. Sedan när det var vår tur så var han utvilad och taggad att göra något. Bra upplägg då det var väldigt varmt och jag vet han fort blir trött av värmen. 

Vi fick 97 poäng av 100 och kom på andra plats. Mer än supernöjd är jag och nu blir jag taggad att fortsätta rallyn. Anmält oss till tävling i avancerad klass redan 11/8. Det ska nog gå bra, bara finslipa lite. Vi har tränat de övre klasserna länge. 

Detta innebär att Zelvin har titeln RLDN och RLDF nu. 


Så här såg det ut och jag ser vad vi ska träna mera på. 

Av Maria Nilsson - 17 juli 2013 23:25

Stickat en barntröja i Järbogarn till en kille som fyllt ett år. Valde moderna färger och gjorde den randig tills det gröna garnet tog slut så då fick en ärm bli helt blå. Mönstret är Pippitröjan som jag stickat tidigare. Bytte snöre mot knapp i halsen bara. Har en massa knappar i en burk och fann en som jag tyckte passade så bra. 

   

Håller på att sticka en halsduk till barn också. Mina barn hade en så enkel och bra halsduk i fleecetyg som jag försöker efterlikna i stickat. Hittat ett mjukt garn som är 50% bomull och 50% akryl och tvättbar i maskin. Mycket mjukt och gott och fint melerat i olika blå nyanser. Här är två till små barn. Den som har en ring i sibben ska även ha en ring i ena övre snibben som ska användas till knapphål. Den andra får vi se, karborreband troligtvis. Blir dom bra ska jag göra fler i olika färger och design. Kul att hitta enkla detaljer som lyser upp ett enkelt mönster. 

Av Maria Nilsson - 14 juli 2013 20:51

Gick förbi Pinocchiostatyn här i Borås och fann till min glädje små stickade fåglar vid hans fötter. De var så fina men hade väldigt skrangliga ben. Därför stod en del på näsan eller höll på att ramla åt något håll. Kunde ej se någon skylt om vem som gjort dem eller varför. Väldigt fina och ett lyft för vår Pinocchio som står där så ensam, han kan behöva lite sällskap ibland. 


         

Av Maria Nilsson - 12 juli 2013 19:49

Gjort ett besök på biblan idag och hittade lite av varje. Ska läsa "Katedralen vid havet" som nästa bok i bokklubben. En riktig tegelsten men den ska vara jättebra så det hoppas jag på. Sedan kunde jag ju inte låta bli hantverkshyllan och hundhyllan.

Dessa fakta böcker brukar inte sträckläsa utan mera bläddra i och läsa något avsnitt som fångar mitt intresse. Stickböckerna är mera för att få inspiration och tips om hur man kan göra.

Sedan har jag varit på vinden och röjt lite och hittade de minsta böckerna vi haft här i huset men troligtvis de mest lästa. Det är Pix-böcker från 1970-talet som jag fick av min kompis i Stockholm då jag väntade mitt första barn 1990. Böckerna hade hon läst för sina två döttrar, och nu har jag också läst dom för mina två döttrar. Riktigt roliga stunder har vi haft med dessa och vissa utav dom har vi läst om och om igen. Jag köpte en lite fin hylla till böckerna så de var lite ordning på dom.
Nu har jag tänkt att de ska tillbaka till Stockholm då min kompis blivit mormor åt två barn vars mammor kommer att glädjas åt att läsa sina gamla böcker för sina barn.
Kurias: kolla in priset på böckern som står på baksidan av några av dom.

Av Maria Nilsson - 6 juli 2013 20:40

Nu är min efterbehandling och förhållningsregler slut efter ögonoperationen. I torsdags var det 3veckor sedan jag gjorde min RLE-operation. Har tagit droppar i ögonen morgon och kväll i 3 veckor och klarat mig från infektion. Jag har följt förhållningsreglerna också, men nu är det slut med dom också. Jag kan leva som vanligt och gnugga ig i ögonen, sminka mig, dyka mm.
Det tar minst 3 månader för hjärnan att ställa om sig och anpassa sgig till min nya syn. Jag är super nöjd med min syn trots att den onti är fullkomlig på långt håll ännu.

Har börjat min sommarsemester idag, har solat och slappat en del. Lagt ett pinnspår till vovven och gått en långgrunda medans spåret la till sig. Pysslat om mina blommor, laga mat, baka och skördat minigurkor och persilja. Imorn åker vi till havet några dagar och i mitten av veckan kommer min dotter hem och stannar några dagar.

PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards