sman

Alla inlägg under mars 2013

Av Maria Nilsson - 29 mars 2013 09:04


GLAD PÅSK 



njut av ledigheten och ta hand om varandra



    

Av Maria Nilsson - 29 mars 2013 08:30





  Hunddata
 
                     
Zelvin med sin mamma och pappa
 
Hund:  S60041/2007   Joy-Toy's Pelé  Födelsedatum:   2007-09-25     
Ras:  Pudel, Mellan     
Kön:  H Tatuering/tång-ID:  
Storlek:   Chip-nr:   968000000510077
Hårlag:   Far:  S56153/2005  Pandorans Michigan
Färg:  vit Mor:  S19944/2005  Joy-Toy's Sunny Girl
 
Medlemsnr. SPK V-1869
Medlemsnr. SBK 579219 
 
 
OFFICIELLA TÄVLINGAR OCH TITLAR
 
Utställning nationell: 2008-06-09  Junkl.1 Junkk2
 
Lydnad
Klass 1: 2011-05-29  167p, 2012-03-24  175p, 2012-04-14  167,5p - LP1
Klass 2: 2014-09-13  179p, 2015-05-14  176p, 2015-05-31  167p   - LP2 
 
Rallylydnad  
Nybörjarklass: 2012-03-25  91p, 2012-06-03  90p, 2012-06-16  94p       - RLDN
Fortsättningsklass: 2013-04-27  96p, 2013-06-16  85p, 2013-07-20 97p - RLDF
Avancerad klass: 2013-08-11  96p, 2013-08-25  84p, 2014-08-01  76p   - RLDA
Mästarklass: 2014-09-21  86p, 2014-09-28  87p, 2016-04-24  92p         - RLDM
 
Heelwork to Music (HtM)
Klass 1:  23,05 p,  23,70 p,  24,95 p.  -  HTM 1
Klass 2:  23,65 p,  24,40 p,  24,05 p.  -  HTM 2
 
Teamwork to music (TtM)
Ussi/Eva och Zelvin/Maria inofficiell tävling 2017-05-06 25,40p
 
Nosework
Godkänt doftprov eukalyptus 2017-03-10
 
 
 
 Mentalbeskrivning hund 2009-05-09 Borås BK
Känd mental status  
 1a.Kontakt hälsning :   4  
 1b.Kontakt samarb. :   4  
 1c.Kontakt hantering:   3  
 2a.Lek 1 leklust :   4  
 2b.Lek 1 gripande :   4  
 2c.Lek 1 grip/dragk :   3  
 3a 1.Förföljande :   4  
 3a 2.Förföljande :   4  
 3b 1.Gripande :   2  
 3b 2.Gripande :   5  
 4.Aktivitet :   2  
 5a.Avst.lek intresse:   3  
 5b.Avst.lek hot/aggr:   5  
 5c.Avst.lek nyfiken :   1  
 5d.Avst.lek leklust :   1  
 5e.Avst.lek samarb. :   1  
 6a.Överr rädsla :   2  
 6b.Överr hot/agg :   4  
 6c.Överr nyfikenhet:   3  
 6d.Överr kv. rädsla:   1  
 6e.Överr kv. intr. :   1  
 7a.Ljud rädsla :   1  
 7b.Ljud nyfikenhet :   5  
 7c.Ljud kv. rädsla :   1  
 7d.Ljud kv. intresse:   2  
 8a.Spöken hot/agg :   3  
 8b.Spöken kontroll :   4  
 8c.Spöken rädsla :   5  
 8d.Spöken nyfikenhet:   1  
 8e.Spöken kontakt :   2  
 9a.Lek 2 leklust :   4  
 9b.Lek 2 gripande :   4  
 10.Skott :   3
 
Veterinärdata
Undersöknings datumVeterinär / KlinikResultat
2012-05-25Blå Stjärnans DjursjukhusHD grad A

Av Maria Nilsson - 23 mars 2013 16:19

       

Av Maria Nilsson - 16 mars 2013 16:33

Hittade så fina gamla porslinssaker i en låda. De är min avlidna svärmors samling som jag nu plockat fram och studerat lite närmare. Visste inte riktigt vad jag skulle göra med dom, så jag ställde dom på finbordet. När de stått där en dag och jag flyttat runt dom lite och putsat och fejat dom lite så blev de till slut en bordsdukning. Och det gav mig idén till temat på en bok som jag skulle välja till mina vänner i Bokklubben Läslusten. Sände en bild på dom och temaorden "dans, klänning, historia, kvinnor, gammal" till en vän som är bibliotikare, och fick genast många förslag på författare som jag kunde gå igenom och titta på vad de skrivit för böcker. 

När väl bokvännerna var här och vi åt lite gott och pratade om boken vi läst till denna träff, så bestämde vi tillsammans vilken av de böckerna jag valt ut som skulle bli den vi läser fram till nästa träff. Det blev Karin Månsdotter, Hans majestäts nådiga frilla av Maria Gustavsdotter.


    

Prolog: Karin Månsdotter är kanske den kvinna i svensk historia som har gjort den mest fantasiska klassresan någonsin. Hon föddes i mitten av 1500-talet och kom från enkla förhållanden. Hennes far var knekt, mörbröderna upplänska bönder. Fjorton år gammal kommer hon till Stockholms slott för att arbeta som jungfru vid Erik XIV:s hov. Kungen fattar tycke för henne och hon blir snart hans formellt erkända frilla och favorit......

 

I jämförelse med dramatiken vid 1500-talets svenska hov framstår nutida kungahus som vardagligt bleka. Karin Månsdotter är definitivt en av de mest remarkabla personern i vår svenska historia.  









Fina bilder på mina dansflickor i finaste porslin.

Kjolarna är i porslin och är så tunna och fina att man knappt vågar ta i dom. 

Här dansar de i ring. När bordet var dukat för mat stod de på rad och dansade för oss som satt vid bordet. 

             

Av Maria Nilsson - 3 mars 2013 21:58

Nu blir det en blandning av hundhändelser den senaste tiden. För två veckor sedan var jag på hundträning med temat Tassvård och Utställningsträning. Fick lite ny kunskap om tassar och klor. Då det gäller utställning så tränar vi ju inte det då inte är aktuellt att ställa ut Zelvin. Men han fick stå på bordet ändå och träna på att någon känner på honom och tittar på tänderna mm. Det är bra att kunna när han kommer till veterinären om inte annat. Gjorde själv tandtittning i dag och såg till min fasa att längts in på en av hörntänerna sitter ful tandsten. Det kan inte jag ta bort själv, så vi får be veterinären göra det nästa gång vi är där. Vi kommer att åka på någon mer hundträning där då vi hinner. Det var mycket trevligt och ffa att det är många av samma ras och släktingar till min lille hund. Det är vår uppfödare som har börjat ha lite hundträningstillfällen., kenneln heter Joy-Toy

 

Pudelrad 

 


Förra helgen var jag på förelsäsning som Borås BK ordnade. Jan Gyllensten heter han som föresläste om hundes beteende. Mycket intressant och lärorikt var det och jag gick därifrån påfylld med mycket nyttig kunskap. Något jag har lärt mig nu är att se hundens lugnande signaler tydligare. Det är så att jag får välja ut något beteende för att lära det verkar det som och sedan studera lite extra för att det ska bli tydligt för mig. Jag är ju intresserad av beteenden då det gäller människor, och har jobbat med det i många år. Nu är det dax att löra mera om hundars beteenden. Ska återkomma med min hunds beteende senare. Ett beteende han pratade mycket om var att hundar triggas av rörelser, alla slags rörelser. Det kommer från hundens ursprung att jaga föda. Den instinkten använder vi idag för att få fart på våra hundar då vi tränar, tävlar och leker med dom. 

Ett annat beteende som vi ska ta tag i igen här med Zelvin är hans vakteri  och skällande då det kommer någon. Det går i vågor, inget är konstant heller då det gäller beteenden ju. Just detta beteende har inte alltid varit så här. Vi tränade detta mycket i början och han skötte det bra länge. Men nu är det inte ok längre, så dax att ta tag i det igen.


Lite fina bilder från en skogpromenad i veckan. 

 

 

Vi tränar lydnad för att tävla så småningom i klass 2. Kursen är varannan torsdag och har pågått nu i vinter. I torsdags bestämde vi att fortsätta kursen ett tag till då det är så himla trevligt och bra. Bästa instruktören jag gått för, kallas för Lottis och är superhärlig tjej. Bjussar på sig själv och härmar hundens tanke på det vi gör i kroppsspråk, kommandon mm. Det blir många härlig skratt. Vi lär av varandra hela tiden då kursen är upplagd så att var och en tränar på sin nivå och de andra tittar på eller lyssnar då vi sitter och pratar både före och efter. 

Just nu tränar vi på att sitta och ligga utan att flytta framåt. Zelvin ska också klara att ha en person bakom sig under fjärren, vilket vi tränar genom att han får belöningen av den personen och måste pringa bakåt. När han vet att belöningen är bakom honom flyttar han sig inte framåt och kan gillar den personen som står bakom honom. Vissa moment kan vi riktigt bra som tex hoppet och apporten. Moment med mycket rörelser i, på springa efter apportbocken som kastas, och så lyckan att få ta ett hopp också. Så här tränade vi i veckan klass 3 hoppet och det gick galant. Se själva....

   

Kan lova er att många är skulle vilja ha en hund med så mycket drag i som jag har. Hans fart då det gäller inkallningar, hopp och hålla fast i munnen är superbra. Mina kursvänner tycket han är härlig i sitt drag och vi börjar verkligen komma in i den där omtalade bubblan när vi tränar. Då är det full fokus från oss båda och det är jätteroligt när det funkar. Blir det fel gör vi bara om det och låtsas som inget hänt. Positiv belöning endast gäller när vi tränar. 

 

Vi tränar också sök eller spår men inte på tävlingsnivå. Här är det aktivitetsnivå endast. Jag gömmer leksaker för Zelvin så han får spåra upp dom i vår skogsdunge vi har vid trädgården. Jag lägger saker i skogen också när vi är ute och går, och det är verkligen en bra aktivitet för honom. Här sätter han fart när jag skickar honom  på kommandot "Sök".

 

Han letar för fullt med näsan i backen och bråttom har han som valigt, fast det inte är det. 

 

Här kommer han med en leksak men den vill han ju helst inte ge till mig utan föröker sprina förbi.........hahaha.  Jag tränar honom på att lämna en sak åt gången till mig, för att sedan kommendra ut honom igen. Lägger högst tre saker, mer klarar han inte än. 

   

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

I helgen har vi passat Tindar och Ussi vars matte och husse är i Florida och gottar sig. Tog så fin bild på dom idag då de låg i vårsolen och gosade sig. Den får avsluta detta hunderi   

 

 

 

 

 


  



PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards