sman

Alla inlägg under november 2012

Av Maria Nilsson - 29 november 2012 20:07

I tisdags var Sara och jag i Torestorp och hälsa på gamla pappa och sedan var på kurs och gjorde var sin julkrans.

Kransen är gjord på en halmstomme och det fanns tre olika slags grönt att klä den med. Virar en grön tunn metalltråd runt riset så det fäster bra. Sedan dekorerar man med vad man vill. Så här blev våra. Den till vänster är Saras och den till höger är min. Nu ska vi bara hitta ett bra sätt att få upp dom på dörren utan att spika i en spik. 

 


Kunde inte låta bli att köpa denna lilla fina tomte där på Grumselids hantverk som anordnade kursen.  Håller på att pynta lite till advent så det blir lite mysigt nu i mörkret. Gillar verkligen att ta fram adventsstakar och sjtärnor i fönstren. Så vänta vi snö med. Kan inte bli bättre. :)

 


Två andra kransar men i läder är till lilla voven.  Snygga hundhalsband som är köpta på  Eckers i Kinna. 

 

Av Maria Nilsson - 24 november 2012 12:40

Vi har gjort en gåingarderob eller som vi sa förr klädkammare. Målat väggar och tak och lagt in en korthårig heltäckningsmatta. Hittade gamla gardiner som passade bra och ny lampa i fönstret. Sedan har vi köpt sektioner av klädställningar och satt in på var kortvägg. Rummet är inte så stort men är rektangulärt med ett fönster på ena lånsidan. Vi är supernöjda och ska nu hitta en spegel som passar in bara. 


Min klädställning utan kläder i. Tre sektionern varav två har låder längst ned.

Det är ett hyllplan överest på ca 40 cm till taket. 

 


På ikea hittade jag en bra galge för sjalar mm. Den är verkligen att rekommendera,

materialet är lite antihalk så grejerna hänger kvar och inte glider ur. 

 

Så här ser det ut när kläderna är på plats. Mycket fin ordning och man får en bra överblick på vad man kan välja

och ffa har jag hittat nya kombinationer som jag inte tänkt på innan. 


 Så här ser Jannes garderob ut. Han har valt att ha jackor och resväskor där.

 

Av Maria Nilsson - 18 november 2012 16:55

Då var de klara mina tovade vantar. Första gången jag tovat över huvud taget och det gick hur bra som helst. 

Har lagt upp bilder i de stegen man gör själva tovningen. 

1. Färdigstickade vantar i storlek XXXXL

2. Klipper ut plast som ska passa i vantarna när de ligger i maskin. 

3. Varmt såpvatten där vantarn tvättas för hand först. 

4. Satt fast plasten med små säkerhetesnålar för att det ska ligga kvar under tvättningen i maskin. Plasten är till för att inte vantarna ska tova ihop sig så man inte får i handen sen. 

5. Tvätta i 40 grader en snabbtvätt tillsammans med lite annan tvätt. 

6. Sätt på de blöta nytovade vantarna på händerna och forma dom till höger och vänster vante. Dra i skaftet så långt upp på armen man vill ha det. 

7. Sedan broderas något på om man vill.


 



Valde att brodera små snurrur i de olika färger jag hade. Alla snurrorona är olika pga att jag inte är så bra på att brodera och en de snurrar åt olika håll med. Inte så vackert men de blev fina detaljer på de grå vantarna. 

Får säga att de är väldigt varma och sköna att ha på sig. Har garn över i de två grå nyanserna och då mer i ljusgrått. Kanske blir ett par vantar till men i motsatt färgkombination. 


 




Av Maria Nilsson - 14 november 2012 21:13

Har stickat mig två pannband i helt olika garn, färg och mönster.  Det översta mörkgrå är stickat i ett mjukt garn, kanske

ull, vet ej då det är restgarn utan beskrivning kvar. Mönstret finns på denna länk och det har jag hittat på Drops. Har stickat det förrut och vet att det är snyggt och väldigt bra bredd på om man vill ha håret utanför.

Det gräddvita pannbandet är rent ullgarn och lite strävare. Mönstret har jag gjort själv på så sätt jag letade upp själva flätmönstret ur en bok jag har och sedan gjorde bredden utefter vad som behövs för att få till detta rutmönster så det stämmer. Gjorde två kantmasker i var ända. Pannbandet blev så brett och man får ha har håret innanför. Som detalj stickade jag en avslutning som fästes med en knapp. Nu hoppas jag på en kall och vit vinter så jag kan använda allt mitt småstickat jag gjort under året. Jag kommer inte att frysa i allafall. 


  

 

 

 

 

En vacker bild att vila ögonen på en stund         

Av Maria Nilsson - 2 november 2012 18:11

Har börjat på mitt lilla tovprojekt. Köpte ju garn och mönster till tovade vantar. Har aldrig gjort det förrut så det ska bli spännande. Tovat är ju stickat som krymt i tvätten kan man säga. 

Det innebär att man ska sticka vantarna för stora för att sedan krympa dom i tvätten. När de krymt är de täta och varma och i lagom storklek förhoppningsvis. 


Här är första vanten klar. Har lagt en vanlig vante bredvid för att förså hur stor vante jag har stickat. Går i och för sig fort att sticka den då det är grova stickor till det tunna garnet. Nu ska jag bara sticka en till andra handen. 

 

Detta garn ska bli fina tovade vantar med någon brodyr på. De små garnhärvorna är till för att dekorera de tovade vantarna sedan. Jättefint ullgarn är det. Kommer att räcka till ett par vantar till i motsatt färgkombination också. Idén är från finger färda och de hade mycket fina saker att titta på. 

 

PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards