sman

Alla inlägg under oktober 2012

Av Maria Nilsson - 28 oktober 2012 18:00

Idag åkte vi till Ikea för att titta på garderobesinredning. Vår gå-in-garderob är klar för att inredas. Men Ikeas grejer passar inte i vår lilla garderob, så det är bara att fortsätta leta. Köpte lite smågrejer dit som galgar av olika slag och en lampa till fönstret. Sedan har jag köpt ljus så vi har hela vintern. 

Under tiden vi var på Ikea var hunden hos sina tjejkompisar och hade roligt. De klädde ut sig och blev fotade av matte Eva. Detta är ju bra träning också; att sitta, ligga, acceptera påklädning och sedan vänta på att bli fotade. Givetvis blir det belöning efter sådan stabilitetsträning. 

Sedan blev det en promenad i det härliga höstvädret vi haft idag, och en kopp kaffe efteråt. Så nu är vi nöjda och glada för vi alla haft en bra dag. 


     


Zelvin ser sådär nöjd ut.....gillar nog inte den gula färgen tror jag   

Av Maria Nilsson - 26 oktober 2012 22:31

Förra helgen var det dimmigt och rått ute. det hindrade ju inte oss från att gå en promenad tillsammans med Eva, Axel, Tindra och Ussi. Vi gick en runda över Flymader, ca 5km.

Av Maria Nilsson - 21 oktober 2012 19:44




Då var mössan klar och den blev ganska bra faktiskt. Mössan är från speciell och heter Poesi . Stickad som en tub och ihopsnörpt i toppen där en fin knapp nu sitter. Speciell har många fina mönster, och det jag gillar är att det är vackra, enkla mönster och garnerna är i naturmaterial med klara fina färger. De fina garnerna ger kvalité och håller formen bättre. Varje plagg har en fin liten detalj som gör det där lilla extra. Nu ska den bara tvättas enligt konstens alla regler, en tvättinstruktion jag fick med. Men det är faktiskt ett nytt tips istället för att spänna upp stickat som man gjort många gången. 

Det var ett av två köpta stickprojekt från Symässan jag köpte. Nu startar det andra och det är tovade vantar. Ska bli spännande. 

 


Sedan är jag ett par ullsockar rikare också. Tunna fina stickade med 2,5:or i restgarner. Jättesköna att ha på sig, och det går att få på sig vanliga skorna utanpå. 

 

       

Av Maria Nilsson - 18 oktober 2012 22:07

Snart färdig med min nya mössa jag ska ha i vinter. Trist att sticka slätstickning på rundsticka, men det blir väldigt fint är klart. Garnet hetr Baby Silk och har en liten blank yta. Fin blir den.

Av Maria Nilsson - 14 oktober 2012 11:35

Har varit ute och plockad fina höstfärger ur naturen. Det är löv, kottar, mossa, grenar mm. Sedan blev det tre olika höstdekorationer av det. Saknar rönnbär men jag hittar faktiskt inga i mitt närområde.  Älskar höstens färger.


Fönstergrenen

Har en ormbuske i trädgården som jag ibland hämtar grenar ifrån. Denna gren hängdes upp i det stora köksfönstret. Dekorerades med pärlor och ett förälskat fågelpar. Sedan stack jag in olika saker från naturer. Det blev inte så mycket i den, vilket jag tyckte blev bra. Grenen ska förändras utefter årstider och högtider. Har en tanke om att hänga många små tomtar i grenen till jul. 


Turturduvorna

   


Har köpt en ny ljuslykta och hängt i fönstret också. 


 

Höstbrickan

Den fina vita brickan jag fått av mina arbetskamrater blev så här höstfin.

Pumpan är en ljuslykta och guldstenen symboliserar vår fina katt Hamlet som inte är med oss längre. Stenen målades för flera år sedan då han levde. Jag fick i uppdrag en gång att måla en sten som symboliserade något. Idag är det roligt att ha stenen framför allt att den flyttar på sig. Den ligger någonstans i huset precis som Hamlet gjorde, ihopkurad och sov. 

     


Till slut blev det några löv över och de hamnade då i öppna spisen. 

   

Av Maria Nilsson - 11 oktober 2012 20:17

  

Jag ska sticka & skicka

 

Läs här

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Av Maria Nilsson - 7 oktober 2012 07:09

Denna höst har ju nästan regnat bort men igår var det sol och vi var ute en stund på eftermiddagen. Åkte till Almenäs och gick en fotopromenad. Det innebär många stopp på vägen. Här är de bästa av naturbilderna. Bilderna är inte redigerade i Photoshop utan endast beskärda. Så här är råresultatet. Hoppas på fler fina höstdagar för det är så roligt att fota alla dessa fina färger naturen bjuder på.


         


Och några fina bilder på Zelvin så klart. Han är så fin när pälsen får växa ut lite.


         

 



Av Maria Nilsson - 4 oktober 2012 20:25

Då har vi varit på Syfestival igen. Fast jag kan tycka att det är fel namn på festivalen då det är mycket annat än sömnad.

 

Samlade på mig en massa reklam på firmor som säljer fina garner och köpte en mätsticka. Jag tittar mest på stickning och fina garner. Fast slängde ett öga på ny symaskin som ser mer ut som en data. 

Hade som mål att köpa garn och sticka mig en fin tröja när jag gick dit. Men så blev det inte igen. Kom hem med garn till mössa och vantar.  Det nya i detta är att vantarna ska tovas. Har aldrig gjort det förrut så det ska bli kul att testa. Vanten är kanske 2-3 gånger så stor än normalt när den är färdigstickad och sedan ska den tvättas i maskin där den då tovas. Efter det ska det broderas något på den. På mönstret finns bilder som kan inspirera till något broderi.  Valde där gråa nyanser med färgglada trådar till broderiet. 


      


Sedan köpte jag garn och mönster till en mössa. Valde denna gröna läckra färg och i toppen på mössan ska det sitta en stor knapp. Den är i vit pärlemor. Den stickas på rundstickor och slätstickning. Det blir då en rullkant längst ned med avigmaskor utåt. Många uppstickade mössor i fina färger och varje mössa hade en enkel läcker detalj som var iögonfallande. Svårt att välja var det men till slut blev det denna. 

 


Då är det ett år kvar till nästa Syfestival på Åhaga här i Borås. Den blir större för varje år och det är riktigt kul att gå dit.   

PRESENTATION

ARKIV

HUNDEN

 

Zelvin heter vår mellanpudel och är 9 år. Han älskar att äta, leka, träna och slappa. Tillsammans går vi många långa promenader och upplever skog och natur. Vi tävlar också i Rallylydnad,vanlig lydnad och HTM. Här är länken till den gamla bloggen som handlar om just Zelvin.

HUNDLÄNKAR

HANTVERKET

Hantverk är ett samlingsord för allt skapande som jag är intresserad av och ägnar en del av min fritid till. Här är länken till min gamla blogg som jag startade oktober 2008.

HANTVERKSLÄNKAR

KATEGORIER

BESÖKSTATISTIK

SYLÄNKAR


Ovido - Quiz & Flashcards